Prowadząca: Katarzyna Karwowska

Miejsce zajęć: Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej w Królewie

Temat zajęć: Wielkanoc. Zaprojektowanie pisanki wielkanocnej z zastosowaniem

narzędzi TOC – drzewka ambitnego celu.

Cele ogólne:

  • zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami dotyczącymi Świąt Wielkanocnych,
  • wdrażanie do kultywowania tradycji wielkanocnych,
  • zachęcenie do aktywnego uczestnictwa w przygotowaniach świątecznych,
  • rozwijanie umiejętności planowania pracy z zastosowaniem narzędzi TOC- drzewka ambitnego celu
  • umiejętne wykonanie dekoracji świątecznych – pisanek,
  • tworzenie atmosfery radości podczas działań plastycznych.

Cele szczegółowe:

  • zna i nazywa elementy – symbole zdobiące świąteczny stół,
  • kultywuje tradycje wielkanocne,
  • potrafi wypowiedzieć się na dany temat,
  • dostrzega i rozumie potrzebę planowania swojej pracy,
  • uczestniczy w procesie planowania działania i realizacji celu przy pomocy

drzewka ambitnego celu,

  • potrafi umiejętnie sprecyzować cel swoich działań, wskazać przeszkody

uniemożliwiające jego realizację, a także zaproponować konkretne działania

mające na celu ich przezwyciężenie,

  • przedstawia informacje w formie uproszczonych rysunków i symboli oraz

rozumie ich sens,

  • aktywnie włącza się w wykonanie zadań mających na celu realizację

ambitnego celu,

  • odczuwa satysfakcję i zadowolenie ze wspólnego działania oraz osiągniętego

celu

  • doskonali sprawność manualną,
  • rozwija pomysłowość i wyobraźnię,

Metody i techniki:

– metody aktywizujące (burza mózgów),

– techniki TOC (drzewko ambitnego celu)

– elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Formy pracy:

– zbiorowa, indywidualna, grupowa.

Środki dydaktyczne:

Koszyczek ze święconką, palma wielkanocna, baranek, jajko, kolorowe pisanki, wiersz „Wielkanoc”, zagadka (pisanki), jajka styropianowe, farby, pędzelki, kubki do wody, podkładki plastyczne, wykałaczki, plansze to chmurki TOC, marker suchościeralny, słoneczka do ewaluacji, konewka z wodą, płyta CD.

Bibliografia:

  •  Kamińska Dorota (2012): „Jak bawić się i uczyć z pasją? Zastosowanie narzędzi TOC

w pracy z dzieckiem, czyli mini poradnik jak wychować dziecko Twórcze, Optymistyczne i Ciekawe świata”. Wyd. Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola,

  • Kamińska Dorota: Pasowanie na przedszkolaka – jak skutecznie zaplanować imprezę

przedszkolną – scenariusz zajęć z zastosowaniem narzędzi TOC – drzewko ambitnego

celu, „Bliżej Przedszkola”, nr 9.131/2012,

  •  Suerken Kathy (2009): „Techniki aktywizujące myślenie – TOC”. Wyd. MSCDN & TOCfE.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

CZĘŚĆ I (wstępna):

1.,,Iskierka przyjaźni’’- zabawa integracyjna.

Dzieci stoją w kręgu, trzymają się za ręce. Nauczycielka przekazuje dziecku stojącemu obok niej uścisk dłoni, wypowiadając słowa: „Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niechaj powróci do moich rąk”. Dzieci kolejno przekazują sobie uścisk dłoni. 

2. „Gdzie się ukryły pisanki” – zabawa:

W sali ukryte są kolorowe pisanki. Zadaniem dzieci jest odnajdowanie pisanek ukrytych       w różnych miejscach w sali .

3. Wysłuchanie wiersza pt. ,, Wielkanoc”.

„WIELKANOC”

Wielkanoc! Wielkanoc!
Wielka radość w sercu,
gdy stąpasz po świecie-
kwitnącym kobiercu.
Na stole pisanki
Pięknie malowane
Wśród zieleni trawy
Cukrowy baranek.
Bazie w wazoniku,
ciasta i wędliny…
WIELKANOC- i wielkie
spotkanie rodziny!

4. Rozmowa na temat zwyczajów związanych ze świętami Wielkanocnymi  na podstawie wiersza i doświadczeń dzieci.

5. Zagadka:

W wielkanocnym koszyczku
leżeć będą sobie.
Zanim je tam włożę, 
ślicznie je ozdobię.  (pisanki)

CZĘŚĆ II (główna):

1. Zastosowanie drzewka ambitnego celu:

A. Określenie ambitnego celu:

N. mówi: Jak myślicie, co będziemy robić na dzisiejszych zajęciach? (pisanki)

B. Ustalenie przeszkód i rozwiązań (konkretnych działań):

N. Czego nie mamy? (Dz. wymieniają przeszkody)

 Skąd weźmiemy te rzeczy? (Dz. wymieniają konkretne rozwiązania)

 W jaki inny sposób, poza zapisem słownym, możemy, przedstawić nasze przeszkody i rozwiązania? (symbol, rysunek, obrazek)

Dz. rysują symbole – „kodują” swoje pomysły

Przykładowe drzewko:

NASZ AMBITNY CEL: PISANKA

Przeszkody Rozwiązania
Brak styropianowego jajka Przyniesiemy z koszyczka
Brak farb Przyniesiemy z kącika plastycznego
Brak pędzelków Weźmiemy z kubeczka
Krak kubków do wody Przyniesiemy z kuchni
Brak wody Przyniesiemy z kącika przyrodniczego
Brak podkładek plastycznych Przyniesiemy z szuflady
Brak wykałaczek Przyniesiemy z kącika plastycznego

C. Opracowanie harmonogramu działań:

D. Realizacja ambitnego celu:

Dzieci wykonują pisanki.

CZĘŚĆ III (końcowa – podsumowanie zajęć):

Ewaluacja zajęć:

Na tablicy nauczyciel umieszcza smutne i wesołe słoneczko. Dzieci doklejają swój promyczek – jeżeli zajęcia były ciekawe – do uśmiechniętego słoneczka, a jeżeli nie ciekawe – do smutnego.

Kalendarz
Wrzesień 2020
P W Ś C P S N
« Sie    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Archiwum wpisów
Zdjęcia
zdjecie0505 OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA 20150611_154050